מתכוננים לתחרות איש ברזל בקיץ הקרוב?
קחו בחשבון ש"קצב התחרות" שלכם מבחינת הספק או דופק צפוי לרדת לאורכה.
ניתן לחלק את ספקטרום העצימות במסגרת פעילות אירובית לטווחים על פי ספים (נשימתיים או לקטים), כאשר הסף הראשון מבדיל בין עצימות מתונה (זונים 1 ו-2 על פי חמשת הזונים של פרייל) לעצימות בינונית (זונים 3 ו-4 על פי חמשת הזונים של פרייל) – ראו תרשים זונים בתמונות המצורפות. במסגרת רכיבה בתחרויות ארוכות, ובכלל זה איש ברזל וחצי איש ברזל, ישנה חשיבות לשמירה על עצימות מתונה על מנת למנוע עייפות מוקדמת ברכיבה והשארת מספיק כוח לריצה שאחרי. במסגרת זו, יש שימוש נרחב בטווחי העצימות שמסביב לסף הנשימתי הראשון, בו ניתן לרכב במשך שעות (זון 1-3 במסגרת חמשת הספים של פרייל).
אך האם עצימות הסף, כפי שהיא באה לידי ביטוי בהספק ו/או בדופק הרכיבה, נשארת יציבה לאורך שעות? על מנת לענות על שאלה זו קבוצת חוקרים ניו-זילנדים בדקה את ההשפעה של רכיבה בת שעתיים בעצימות השווה ל-90% מהסף הנשימתי הראשון (VT1, הקצה העליון של זון 2 על פי פרייל) על ההספק והדופק של הסף הנשימתי הראשון. במסגרת זו הם גייסו 14 רוכבים וטריאתלטים מאומנים (צח"מ ממוצע של כ-60 מ"ל/ק"ג/דק') שהגיעו למעבדה ל-2 ביקורים. בביקור הראשון נערך להם מבדק מאמץ מדורג לקביעת הספים שלהם ובכלל זה איתור ההספק של VT1. במבדק השני התבצע הניסוי, שכלל מבדק מדורג נוסף לקביעת הספים (PRE), לאחר מכן רכיבה בת שעתיים בהספק השווה ל-90% מהספק VT1 ומיד לאחריה ביצוע מבדק מדורג נוסף (POST) לקביעת הספים (ראו תרשים מערך המחקר בתמונות המצורפות).
החוקרים גילו שלאחר מאמץ הרכיבה המתון בן השעתיים (90% מהספק VT1) חלה ירידה של כ-10% בהספק של VT1 (מ-ממוצע של 217 וואטים לממוצע של 196 וואטים) וזאת במקביל לעליה של כ-6% בדופק של VT1 (מ-ממוצע של 142 פ'/דק' לממוצע של 151 פ'/דק'). ממצאים מקבילים נמצאו גם בספים שנקבעו על פי רמת הלקטט (ראו איור מס' 3 לממצאי המחקר בתמונות המצורפות). מנתוני המחקר עולה שהירידה בהספק הסף הראשון נגרמה בעקבות ירידה ביעילות הרכיבה (כמות האנרגיה או החמצן שדרושים על מנת לרכב בהספק מסוים)
משמעות הדבר היא שבשלבים המאוחרים של הרכיבה בת השעתיים, הנבדקים כבר לא רכבו בעצימות של 90% מהסף הראשון שלהם, אלא בעצימות הסף עצמו. יתכן שרכיבה ארוכה יותר משעתיים הייתה מביאה אותם לרכב בעצימות שאף גבוהה מהסף עצמו. יודגש כי ישנה קפיצה בהתפתחות העייפות בין מאמץ שהינו מתחת ומעל הסף הראשון, מה שעלול לגרום להאטה בקצב הרכיבה ואף לפגיעה ביכולת הריצה שאחרי.
אז בפעם הבאה שאתם מתכננים הספק רכיבה לתחרויות ארוכות (מעל שעתיים) קחו בחשבון שהעומס הפיזיולוגי בהספק נתון שקרוב לסף הראשון יעלה לאורך הרכיבה.